Veel gestelde vragen

1. Mijn plant doet het niet goed. Wat kan ik doen?

Wat jammer dat het niet zo goed gaat met je plant. Wij gaan je zo goed mogelijk helpen om te achterhalen wat het probleem kan zijn. Hieronder vind je een aantal oplossingen die van toepassing kunnen zijn voor jouw plant.

  • Er zijn enkele plantsoorten die heel erg moeten wennen aan de nieuwe locatie en weer even bij moeten komen van de hele reis die de plant heeft afgelegd. Dit gebeurt voornamelijk bij planten met veel klein blad. Dit zal even zo zijn en zal na verloop van tijd gewoon weer terug groeien, ga dan ook niet minder watergeven.
  • Staat de plant op de juiste aangegeven locatie zoals in de beschrijving staat vermeld in de webshop?
    Bestudeer de tekst bij de beschrijving van de desbetreffende plant goed. Zet daarom dan ook geen plant op een donkere locatie wanneer er wordt aangegeven dat de plant veel licht nodig heeft.
  • Beschik je al over de vochtmeter?
    Wij bieden een vochtmeter aan die je in de kluit van de plant kan steken. Je krijgt dan te zien of dat de kluit droog, vochtig of nog nat is. Op deze manier kun je precies meten wanneer je weer water moet geven. Ook hierbij raden we aan om goed naar de tekst bij de beschrijving van de desbetreffende plant te kijken zodat je weet wanneer je op het juiste moment water dient te geven.
  • Is het te koud op de locatie?
    Een andere reden waarom je plant het niet goed doet op de locatie is omdat het
    ‘s-avonds misschien wel te koud wordt. In de omgeving van tropische planten moet het altijd minimaal 14 graden zijn. Zodra tropische planten voor een langere tijd worden blootgesteld aan een lagere temperatuur, kan dit schade opleveren en kan de plant doodgaan.
  • Staat de plant in de tocht?
    Zet je plant nooit voor een airco of in de tocht. Hierdoor kan er wolluis in de plant komen en zal de plant langzaam afsterven.
  • Staat de plant bij een verwarming?
    Zet de plant daarnaast ook niet in de buurt van een verwarming. Door de verwarming kan de kluit van de plant veel sneller uitdrogen en kan de plant aan bladverlies leiden.
2. Ik geef mijn plant voeding maar hij groeit nog steeds niet.

Een plant voeding geven is goed maar te veel voeding vindt een plant helemaal niet fijn. Geef daarom dan ook niet meer voeding dan aangegeven in de verzorging samenvatting. Wanneer je ziet dat de plant achteruitgaat, ga dan niet meer voeding geven. Een klein beetje voeding blijven geven kan geen kwaad en kan zelfs helpen om de plant er weer boven op te krijgen.

3. Hoe verpot ik mijn plant?
Kamerplanten verpotten is een absolute must. De wortels van de kamerplant hebben namelijk ruimte nodig om te kunnen groeien. De kamerplanten worden altijd geleverd in een kweekpot; in deze pot is weinig ruimte om voor de plant nog verder te groeien. Daarnaast vinden kamerplanten het ook altijd fijn om weer in nieuwe voeding rijke potgrond te staan. Hier halen ze belangrijke voedingsstoffen uit en kun je langer van je plant genieten.

Hieronder enkele tips:

  • Het juiste moment om je kamerplant te verpotten is toch echt in het voorjaar. Dit is namelijk de periode dat planten het snelst groeien. Ook zijn de dagen langer, lichter en hoger in temperatuur.
  • Kies daarnaast ook altijd voor een grotere pot dan de kweekpot. Hierdoor krijgt je plant ruimte om verder te groeien en extra wortels aan te maken.
  • Het verpotten van een kamerplant kan een grote rommel geven. Ons advies is dan ook om het buiten te doen wanneer de temperatuur goed genoeg is (minimaal 17 graden). Of wanneer dit niet het geval is er een opengeknipte vuilniszak onder te leggen.
4. Hoeveel licht heeft mijn plant nodig?

Er zijn planten die van oorsprong juist op hele lichte, zonnige plekken groeien, zoals de meeste vetplanten, cactus, ficussen, bananenplanten. Deze planten hebben bladeren die gemaakt zijn voor veel daglicht en zon. Daarnaast zijn er ook planten die van oorsprong juist op donkere plekken groeiden, bijvoorbeeld op de bodem van de bossen. Deze planten gedijen juist het beste met weinig licht omdat ze beschikken over hele gevoelige bladeren waarmee ze toch genoeg energie kunnen maken om toch te groeien. Deze planten mogen dan ook zeker niet in aanraking komen met de volle zon voor een langere periode omdat de bladeren dan kunnen verbranden. Dan heb je natuurlijk de kamerplanten die daartussen in vallen wel veel daglicht, weinig felle zon.

 

    • Wat is nou de juiste plek voor mijn plant?

      Stap 1 is om op te zoeken wat de lichtbehoefte is van de plant die je hebt gekocht. Deze kun je vinden in de beschrijving van de plant. Anders kun je het ook nog altijd op het internet op zoeken.
      Stap 2 is om te proberen een plek in je huis of kantoor te zoeken waar het licht passend is bij jouw plant.
      Stap 3 is het observeren van de plant. Want na 4 weken kun je aan je plant zien of dat hij ook tevreden is met de locatie. Er spelen natuurlijk ook andere factoren mee, niet alleen de hoeveelheid licht.

    • Wat zijn nou symptomen?
      1. Gaat je plant er slap bij hangen, gaan sommige bladeren er steeds lichter uit zien? Dan staat je plant te licht.
      2. Krijgt je plant veel gele bladeren? Planten hebben altijd wel eens een geel blad of er valt een blad af, dit is heel normaal. Maar zie je dat er heel veel gele bladeren aan je plant hangen of veel bruin blad? Dan kan het zijn dat je plant te donker staat. Verplaats de plant naar een lichtere plek en kijk of het dan na verloop van tijd weer beter gaat met de plant.
5. Wat zijn de verzendkosten?

Bij een bestelling onder de €70,- betaal je €6,95,- verzendkosten in Nederland en €8,- in België. Bij een bestelling boven de €70,- zijn de verzendkosten voor Pot en Plant.nl.

6. Wat is de levertijd?

Na het plaatsen van de bestelling ontvangt u automatisch een bevestiging van de bestelling. Bij elk product wordt de eerst mogelijke leverdag vermeld. Wij proberen altijd te leveren in 2-3 werkdagen. Je ontvangt bericht per e-mail van Pot en Plant.nl wanneer de bestelling is verzonden. De levering van je bestelling kan je de volgende werkdag verwachten, in sommige uitzonderlijke gevallen zal het een werkdag later.

7. Kan ik mijn bestelling ook afhalen?

Het is helaas niet mogelijk om je bestelling af te halen; onze locatie is geen bezoekadres. Wij hopen dit in de toekomst wel te kunnen realiseren.

8. Kan ik de plant ook komen uitzoeken?

Nee het is helaas niet mogelijk. Pot en Plant.nl is een webshop, geen tuincentrum. Wij werken samen met verschillende kwekers. Hierbij worden de planten rechtstreeks naar ons gebracht en verstuurd. Planten staan dan ook niet lang bij ons, dit om de kwaliteit en versheid te waarborgen. Planten zijn een levend product en in de webshop getoonde exemplaren zijn dan ook een voorbeeld. De bij jou geleverde plant zal dan niet ook 100% overeenkomen.

9. Wijken de planten af van de foto's in de webshop?

Planten zijn levende producten en kunnen daardoor verschillen. Met name in de winter kan de plant iets kleiner zijn dan in de beschrijving aangegeven. Dit komt omdat planten niet tot nauwelijks groeien in de winter. Dus ook het moment van het jaar heeft heel erg invloed op de planten. Echter streven wij wel naar zo min mogelijk verschillen. Om dit streven te waarborgen, hebben wij een strenge controle bij het binnenkomen van de planten om al onze klanten een kwalitatief goed product te kunnen leveren. Een nadeel aan deze strenge controle is dat een zending dan vertraging op kan lopen. Mocht dit voorkomen, dan nemen wij altijd contact op met de betreffende persoon.

10. Kan ik mijn bestelling wijzigen?

Je kunt ons altijd mailen met het verzoek om je bestelling te wijzigen. In enkele gevallen is dit nog mogelijk, wanneer het pakket nog niet aangeboden is bij DPD. Je kunt altijd een email sturen. Vermeld hierbij je bestelnummer en geef duidelijk aan wat er gewijzigd moet worden.

11. Leveren jullie ook op de Waddeneilanden?

Ja, onze vervoerder is DPD. DPD maakt gebruik van speciale eilandvervoerders die voor ons op de eilanden Ameland, Terschelling, Vlieland en Schiermonnikoog leveren. Hierdoor kunnen deze pakketten niet voorzien worden van de Track & Trace. Ook worden deze pakketten geleverd met 1-2 werkdagen vertraging. 

12. Mijn product is niet binnen 48 uur geleverd, wat nu?

Op elke productpagina vermelden wij een verwachte levertijd. Heb je een verzendbevestiging in je mailbox ontvangen van ons? Dan is je order gegarandeerd verzonden. Helaas kunnen postbedrijven niet 100% garanderen dat alle post de volgende dag wordt bezorgd. In enkele gevallen (minder dan 1%) loopt er vertraging op in het sorteerproces, en je order wordt dan de eerstvolgende dag alsnog bezorgd. Indien je pakket na 3 werkdagen niet is bezorgd, raden wij je aan om contact op te nemen met onze klantenservice. Door middel van de Track & Trace code kun je zien waar het pakket zich op dat moment bevindt en wat de nieuwe leverdatum is. Mocht de Track & Trace code aangeven dat het pakket is afgeleverd echter heb je niets ontvangen? Dan dien je binnen       5 werkdagen (7 dagen) contact met de klantenservice op te nemen.

13. Hoe plaats ik een bestelling?

Hieronder een overzicht van onze bestelprocedure.

Bestellen stap 1Kies een product

  • Zoek een plant uit die je wilt hebben, dit kun je doen door middel van de zoekbalk te gebruiken of door middel van de filters aan de linkerkant.
  • Klik op het gewenste product.

 

Bestellen stap 2Kies een aantal en voeg het product toe aan de winkelmand.

 

 

 

Bestellen stap 3

  • Klik op “winkelmand bekijken”

Bestellen stap 4

  • Klik op “doorgaan naar afrekenen”.
  • Vul de factuur gegevens in.
  • Controleer je bestelling.
  • Kies de gewenste betaalmethode.
  • Accepteer de algemene voorwaarden.
  • Klik op “bestelling plaatsen”.
14. Mijn vraag staat niet tussen de "veel gestelde vragen", wat nu?

Indien je vraag nog niet is beantwoord, neem dan snel contact met ons op: info@potenplant.nl of neem telefonisch contact op +31 (0) 413 441 018.

Pot en Plant.nl contact

Heb je een vraag?

Heb je een vraag of een opmerking? Vul dan onderstaand formulier in wij komen hier zo snel mogelijk op terug.

1
De waardering van potenplant.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.7/10 gebaseerd op 26 reviews.
0
    0
    Je winkelmandje
    Je winkelmandje is leegGa terug naar de webshop
    × Hoe kan ik je helpen?